www.turaoldal.hu
Minden, ami Túrázás, Túlélés, Természet
Végh Viktor, Koczog András
2011-2017
info@turaoldal.hu
fb.com/turaoldal.hu

Étkezés és ételkészítés a túra folyamán

Már jónéhány éve járjuk a természetet, illetve rengeteg többnapos túrán is részt vettünk már - a szendvicsen kívül így idővel igényünk támadt más táplálékra is, elkezdtünk melegíteni-főzni magunknak.

Létrehozás dátuma: 2017.01.22.
Utoljára módosítva: 2017.10.25.
Írta: András,
   » Túrázás    » Ötletek, trükkök

Étkezés és ételkészítés a túra folyamán

A melegítés-főzés eszközei és folyamata

Közös túrázásunk történetének első évében még csak egyetlen többnapos kalandon vettünk részt - 3 napot töltöttünk a Mátrában. Akkor még nem rendelkeztünk semmilyen turistafőzővel, ügyeskedve, tábortűzön melegítettük a betevőt. Kellemes emlékek, és mégha sikeres is volt az étel és kávékészítés, meglehetősen bénázós volt a művelet

Gázfőzőt csak 2012-ben vettem, éveken keresztül rendszeresen használtuk, néha még ma is magammal viszem. (Például a kocsi mellett a Júliai-Alpokban hasznosnak bizonyult esténként.)

Gázfőzőnk (még a régi lábossal)

Remek kis gép és a hozzávaló gázpalack sem eszetlenül drága - viszont nagy hátránya, hogy relatíve nagy helyet foglal, illetve féltem. Erősnek tűnik, de a tömött táskában egy esés esetén lehet sérülne a szerkezet. Ezen okok miatt viszont alternatív lehetőségek után néztem, egy túrázós blogon találtam rá 2014-ben a házi készítésű alkoholos főzőre.

Ehhez nincs szükség szinte semmire, mindössze két dobozos sört kell elfogyasztani és kész is a tökéletes túrafőző No persze nem árt egy-két szerszám is hozzá, de akár a túra során is elkészíthető. Az 5-10 perces művelet leírása a turaoldal.hu Tábori konyha menüpontjánál található: Alkoholos túrafőző készítése házilag.

Alkoholos főzőnk, a felespoharakat használva állványnak (az új lábossal)

Ezt a kis szerkezetet nem kell félteni, lényegében tömege sincs és elfér bárhol. Kezelni mondjuk meg kell tanulni, de az sem ördöngösség, pár apró trükkel hibátlanul használható. Mivel itt is, mint a benzinnél, nem az alkohol maga, hanem az elpárolgott része ég, kissé fel kell melegíteni a löttyöt, hogy gyorsabban párologjon és legyen minek lángra kapnia. Ezáltal mi egy kis konzervdoboz-fedőt teszünk alá, abba pedig pár csepp alkoholt töltünk szintén, és azt gyújtjuk meg. Meg is emeljük 0,5-1 cm-el a lábost a főzőtől, ehhez kiválóan megfelel pár fém felespohár alá, de pár éve egy drótból hajtogatott háromlábú kis állványt használunk.

Az üzemanyag pedig a tiszta alkohol, a boltokban 95-96%-os formában Denaturált szesz néven szerezhető be, literje 800-1100 Ft-os áron. Nekünk egy liter elegendő volt a 10 napos Keleti-Alpok körtúránkon, napi egy kávé, egy leves és egy gyors meleg étel elkészítésével.

A megfelelő edény kiválasztása is fontos volt, már egy hosszú nyelű mély lábost használunk. Hogy mihamarabb elkészüljön az étek, minimalizálnunk kell a hőveszteséget, melyet fedő használatával tudunk elérni - persze nem egy otthoni fémtetőre kell gondolni, egy alufólia-darab kiválóan ellátja a feladatot.

Egy kis fiolában mosogatószer és rongy is magunkkal vihető (mely kézmosásra is használható), ezzel pedig egy forrásnál/kútnál/temetőnél el is moshatjuk gyorsan a főzőalkalmatosságokat, hogy a soknapos túrán többször is használhassuk. Természetesen a könnyű evőeszközről és gyufáról se feledkezzünk meg

Ételek és folyadék a túráink során

A szendvics egy 1-2 napos túrán remek táplálék, de valljuk be, egy hetes túra során már a könyökünkön jönne ki, ha csak azt ennénk. Itt igyekszünk bemutatni, hogy egy túra során (ami akár lehet egy fél napos kirándulás is) miből szoktunk válogatni a tervezésnél.

Szendvics

Alapkaja, szerencsére bőven lehet variálni is, mi főképp zsemlét használunk alapnak. Otthon is elkészíthető, de az alapanyagokat külön is magunkkal vihetjük, egy bicska segítségével a pihenőidő alatt is összepakolható. Egy napos utakra lehet vinni sajtot és felvágottat is, de több idő esetén figyelni kell rá, nehogy tönkremenjen. Ilyenkor mi a szalámi és májkrém körül variálunk. Szerencsére mindkettő jól tűri a meleget is, de a konzervmájkrém bontatlanul hónapokat is kibír. Hogy az egészségnek is adjunk, paprikával és hagymával lehet feldobni a szendvicset.

Nem pont szendvics, de ide tartozik még a hideg konzervkaják arzenálja, mint a májkrém is volt. A halkonzerv és különböző pástétomok is remek táplálékok, egy kanállal vagy késsel egyszerűen fogyaszthatóak.

Konzervek

Alapvetően mi a jól bevált (Globus) sóletkonzervet melegítjük, szeretjük is és tápláló is. Ketten egy kétszemélyes, 860g-os adagot eszünk, ha éhesek vagyunk, akkor egy 200-250g-os babkonzervvel turbózzuk. Néha székelykáposztát is ettünk, azt is egyszerű melegíteni. A főételhez kenyér vagy zsemle dukál, azzal bőven jól lehet lakni. Mivel feleslegesen mosogatni nem szeretünk, így egyikünk az edényből eszik, másikunk pedig a konzervdobozból.

Hagymás szalonna

Ez is kedvenc, bár talán ezt tart legtovább elkészíteni. 300g felkockázott szalonnához szoktunk tenni 2-3 fej felaprított vöröshagymát. A darabolást otthon megcsináljuk és egy zacskóban összekeverve visszük, helyben azért nem a legegyszerűbb. Bár egy kis vágódeszka szokott lenni nálunk, az nagy segítség. Ha éhesek vagyunk, akkor nem sütjük ki az összes zsírját és hamar megesszük, ha viszont nem remegünk az éhségtől, vagy több zsírt szeretnénk, akkor tovább sütjük - így marad másnap reggelire zsír, ami remek napindító tud lenni (só legyen nálunk). Éjszakára az előzőleg elfogyasztott dobozos sör helyére töltjük a zsírt, azt lezárni is könnyű, reggel pedig csak fel kell nyitni. Miután elkészült a hagymás szalonna, egy kanállal kanalazzuk kenyerünkre vagy zsemlénkre, és lehet is falni.

Természetesen ha időnk engedi, és van lehetőségünk is rá, akkor rakhatunk tábortüzet. Úgy azért hangulatosabb elkészíteni egy frissen vágott nyárson a szalonnát és hagymát is (vagy a hagymát akár csinálhatjuk alufóliában a parázsban is).

Műleves

Sok trükk nincs vele, a boltokban ezerféle zacskós instant leves kapható. Felforraljuk a vizet és összekeverjük a zacskó tartalmával. Egyikünk a lábosból eszik, másikunk pedig a fél literes fémpoharunkból.

Kávé

A falvakban szokott lenni kocsma - ott pedig vagy sört fogyasztunk vagy kávét. Amennyiben reggel szeretnénk inni egy feketét vagy településen kívül, akkor sincs probléma - felforraljuk a vizet (a lábosban vagy egyikünk fémpoharában) és keverjük is össze a 3az1ben porral. A só mellett cukor is legyen nálunk egy-egy fiolában ha édesen szeretjük.

Gyümölcs

A vitaminbevitel másik lehetősége a gyümölcs - nyáron és ősszel mázlink van, az erdők és gyümölcsfák ontják magukból a finomságokat (szeder, málna, alma, körte, szilva, ringló/fosóka, stb). Vinni is tudunk magunkkal gyümölcsfélét - az almát javasoljuk, az nem érzékeny a nyomódásra és sokáig el is áll.

Csárda, falusi vendéglő

Amennyiben szeretnénk, kajáldákat is nézhetünk útközben. Remek csárdák és falusi vendéglátóhelyek vannak, egyszer-egyszer megéri kipróbálni ezeket. Mi évente talán 1-2-szer élünk ezzel a lehetőséggel.

Energiapótlás, édesség

Egy kimerítő túrán az ember hajlamos megkívánni az édességet, ráadásul hasznos is tud lenni az energiapótlásban. Ezen esetekre viszünk mi magunkkal jellemzően valamilyen táblás csokit vagy sportszeletet, illetve szőlőcukrot vagy krumplicukrot. Néha a teasüteményeket is megkívánjuk, az is lehet nálunk egy zacskóval, hasznos tud lenni.

Víz

No ez az a dolog, amivel nem lehet játszani, vízből legyen nálunk mindig több, mint elegendő. Ezt lehet inni tisztán, de ha unjuk vagy fel akarjuk dobni, akkor tehetünk bele egy kevés szörpöt, italport vagy pezsgőtablettát.

Vízből izotóniás italt is készíthetünk, melyhez nincs szükségünk másra, mint a már fentebb említett fiolákban található sóra és cukorra. Egy csipet só + pár csipet cukor a liter vizünkbe és kész is vagyunk. Ez bőven fedezni fogja a terhelés közben vesztett ásványi anyagainkat. Természetesen ezt is ízesíthetjük ahogy akarjuk, ennyi sóból sokat amúgysem fogunk érezni.

Egyéb

A rágó hasznos tud lenni étkezések után, falvakban lehet inni egy-egy korsó sört, illetve az esti szalonnához a jó kis házipálesz sem megvetendő


TT

Külön megemlítenénk a teljesítménytúrákat - ilyenkor csak minimális felszerelést viszünk magunkkal, illetve a kaja is adott: a túra szolgáltatásától függően 2-6 előre elkészített szendvicset pakolunk, illetve energiapótlásnak csokit és egy 0,7 literes sportitalt. Természetesen az 1-1,5 liter víz sem hiányozhat.

Készletpótlás

Hosszabb utakon az étel-ital pótlása elengedhetetlen. A kajarész csak boltokból oldható meg, ha szerencsénk van, akkor a gyümölcsfák is hasznosak. Vizet a boltokon kívül a hegyek forrásaiból nyerhetünk, illetve a településeken vannak néha nyomóskutak, a temetőknél jellemzően van csap is.

Élelem a hosszú külföldi útjainkon

Ez a lista főképp azoknak tud segíteni, akik kocsival mennek külföldre és teljesen a túrák kiindulópontjáig kocsival halad. Mi az eddigi 9-12 napos külföldi útjainkon így csináltuk, a felszerelés és élelem és víz szállítása így viszonylag könnyen megoldható volt.

Folyadék Ez jellemzően a víz (ásványvíz, forrásvíz, csapvíz), mely természetesen ízesíthető. Erre alkalmasak a különböző italporok, pezsgőtabletták és szörpök. A szénsavas dolgokat hanyagoljuk, bár a kólát sokan hasznosnak tartják energiaadás szempontjából. A csúcson és esténként pedig jöhet a jól megérdemelt (csúcs)sör
Főzés nélkül A legegyszerűbb túraételek a kenyér és zsemle, különböző feltétekkel, melyeket megcsinálni és szállítani is könnyedén lehet.
A feltétek lehetnek pl. a szalámi, kolbász, krémsajtok, lekvár, májkrém, halkonzerv - zöldségekkel kiegészítve (főképp a paprika, mely nem nyomódik).
Főétel Legegyszerűbb tárolni és elkészíteni a különböző konzerveket. Nekünk a sóletkonzerv vált be leginkább, de jó lehet a székelykáposzta, babfőzelék, pörkölt, rizseshús, stb.
Az előre elkészített zacskós kajákat is könnyedén tudjuk kezelni. A porlevesek volnának főképp az ilyenek, de különböző tésztaféléket is készíthetünk így, melyet vagy vízzel, vagy tartós tej segítségével tudunk megfőzni.
A helyben, frissen készített ételek is megfelelőek, mégha időigényesebbek is. Legegyszerűbb kedvelt ilyen ételünk a hagymás szalonna főzve-sütve. Még otthon fel szoktam kockázni kb. 400g zsírszalonnát (esetleg császárszalonnát) és 3-4 fej hagymát, majd egy zacskóban szállítom a túrán, míg az edénybe nem kerül.
Rizst is lehet főzni végső soron, de tábortűz és alufólia segítségével sült krumplit is készíthetünk, mely remek kísérője lehet bárminek.
Rágcsa, energia Út közben gyorsan elmajszolható édes és sós étel is jó ha van nálunk, energiát is adnak és éhségérzetet is csökkentenek, ráadásul szállítani is egyszerű ezeket. Energiapótlásnak és közérzet javításának jók lehetnek a következőek:
különböző magvak (dió, mogyoró, stb.), gyümölcsök (pl. az alma nem nyomódik) vagy gyümölcskozerv, kávépor (ha van nálunk turistafőző), szelet és táblás csokik, szőlőcukor vagy krumplicukor (kiváló energiaforrás), rágó

Ezek mellett természetesen ki lehet egészíteni a repertoárt a helyi konyha elemeivel, illetve étterembe (vagy menedékház konyhájába) is lehet lehet megéri elnézni egyszer-egyszer.

A linken elérhető egy lista 3 fő részére (amennyiben 4 napra megyünk kocsival, illetve az éjjeleket a kocsi közelében töltjük).

A linken elérhető egy lista 2 fő részére (amennyiben egy hétre megyünk kocsival, illetve az éjjeleket a kocsi közelében töltjük). (hamarosan!)

| www.turaoldal.hu | 2011-2017 | Végh Viktor, Koczog András | Minden, ami Túrázás, Túlélés, Természet | info@turaoldal.hu |