Dunazug-hegység I. » 2013.12.29-30.

Fejünkbe vettük, hogy kéne egy jó kis túrát összehozni még ebben az évben, mely kellemesen megerőlteti az izmainkat. Hát sikerült

Az alap terv az volt, hogy a Pilis-tetőtől indulunk, majd Dobogókő körül túrázunk egyet. Ezután jött némi félreértés, és ahelyett, hogy a plusz pár km-t jelentő Pilisi Nagy-Kopaszt vennénk még hozzá a távhoz, a Budai-hegység-beli Nagy-Kopasz nevű hegyet csatoltuk még a túratervhez. Ja meg akkormár Budakesziről indultunk, hogy hátha látunk az éjjel vadakat.

Összességében remek túra volt, és a túra végeztével el is értünk oda, ahonnan kezdeni szerettük volna a távot... Így a következő, Dunazug-hegység II. címet viselő túránk alkalmával fugjuk teljesíteni az eredeti terveket, azaz akkormár elmegyünk a Dobogókő környéki kör után egészen Pomázig ...

Ismét egy olyan túrát tudunk a hátunk mögött, melyet bármikor maximális lelkesedéssel megismételnénk...

A Napfelkelte a Nagy-Kopasz kilátója előtt ért minket az egyik dombtetőn, itt már eltehettük a fejlámpáinkat
A Budai-hegység panorámája a legmagasabb csúcsáról
Egy tavacska Pilisszentiván határában a fél órás eltévedésünk előtti percekben
Egy igen szép fenyvesben volt szerencsénk végigsétálni a piros körséta jelzésen; Viktor ötlete volt erre jönni
Túra után búcsúzóul beültünk a helyi fogadóba italozni egy kellemest

Megtett táv: 40 km
   » Gyalogtúra

Tájegység: - Visegrádi-hegység - Pilis - Budai-hegység
Túra ideje: 2013.12.29-30. » 1 éj a szabadban
Táv és szint: → 40 km ↗ 769 m ↘ 729 m
Túra útvonala: Budakeszi, Nagy-Kopasz, Nagykovácsi, Pilisszentiván, Pilisszántó
Infó, ötlet: - ennyi kihagyás és a bokám meghúzódása után kissé túlvállaltuk magunkat, de így is remek túra volt
- a túra elején nem úton haladtunk, a későbbiekben tűrhető a jelzések minősége, bár könnyű elvéteni
- éjjel látszottak a csillagok, gyönyörű, felhőmentes idő volt
- az éjjeli fagypont körüli hőmérséklet nappalra kellemesre melegedett
- Nagykovácsit és Pilisszántót leszámítva nem igazán találkoztunk emberekkel

Szanatórium utca megálló
lefordulunk az erdőbe 04:30 átmászás a vadkerítésen
a sokat látott vadles 04:45-04:55 előtte brutálisan nagy tejköd
itt már csillagos ég, szép holdsarló látszik
Sisakvirág tanösvény 07:20-07:25 Dolomit sziklagyepek állomása
előtte 3 helyen fotóztuk a napfelkeltét
Nagy-Kopasz kilátó 07:50-08:20 » Turistajelzés » Turistajelzés
nagy szél fenn a kilátóban
utána pár minimális hófolt, fagypont
Nagykovácsi 09:20-10:20 » Turistajelzés » Turistajelzés » Turistajelzés
Kossuth utcai bolt 09:35-09:40 vásárlás, melegszik az idő
Ördögtorony (szikla) 11:20 » Turistajelzés
az útról láttuk a messzeségben
Jági-tó (Pilisszentiván eleje) 11:30
eltévedés korrigálás 12:30-13:05 » Turistajelzés » Turistajelzés » Turistajelzés
30 min veszteség, előtte ´Marhaitató´
gyönyörű fenyves 14:05 » TuristajelzésTuristajelzés
Pilisszántó eleje 15:30 » Turistajelzés
a Pilis hegy lábánál (szintén kis eltévedés)
40 Pilis-tető kőfejtő része 16:15 túra vége
legközelebb innen kezdjük a távot

Dunazug-hegység I.

Lassan már megszokottnak tekinthető, hogy az év utolsó napjainak valamelyikén egy remek kis túra ötletétől vezérelve, kilátogatunk a természetbe egy kicsit. Vagy nem is olyan kicsit, az idei évbúcsúztató túraszakasz-tervünk meglehetősen nagy távolságot ölelt fel. A teljes, két részből álló túra első felét ez alkalommal lényegében ott fejeztük be, ahol az eredeti tervek szerint elkezdeni akartuk - a Pilis hegy környékén.

Így lényegében ez a jövő év eleji Dunazug-hegység II. túrával kiegészülve 3 tájegységet ölel fel; átszeltük a Budai-hegységet, a Pilis hegységet és a Visegrádi-hegységet is a két túraalkalommal; tehát végigjártuk a Dunazug-hegységet.

December zord hava nem arról híres, hogy a nap 8-9 óránál több ideig örvendeztesse meg szorongó szívünket, így hát a túraidőt megfelelően be kellett osztanunk. A fény elűzi a sötétséget - gondoltuk - és előző nap elmentünk lámpát venni. A túrát is ekkor pontosítottuk, mert a terv még csak egy csiszolatlan drágakőként derengett elménk elborult erdejében. Első ötletként a Pilis-hegység névadójának - a Pilisnek - a lábától indultunk volna (pontosabban Pilisszántó településről), úgy hogy a felkelő nap fényeit a hegytetőn fogadja be álmos szemünk. Ekkor lépett életbe a ´sokat akar a szarka´ effektus:

- Induljunk a Nagy-Kopaszról! - mondta Koczog mester, miközben a túratervet csiszolgattuk csekély sör elfogyasztása közben.
- Oké, de akkor induljunk Budakesziről! - mondtam én. (Ó én balga barom!)

Ez a rövid története, hogyan toltuk meg a már így is tetemes távot még ~40 km-rel. Túra közben derült fény a félreértésre, miszerint több Nagy-Kopasz is van: egy a Budai-hegyekbe, egy a Pilisbe, és vagy 5-6 db a Morrison´s szórakozóhelyek bejárata előtt. Koczog barátom a Pilis térképét nézve megőrült, aztán megörült annak a ténynek, hogy a Pilis tetőtől nem messze ott magaslik a Nagy-Kopasz, én meg persze a Budaira gondoltam, ezért javasoltam az attól nem oly távoli Budakeszit.

Holdsarló
Több óra menet után végre pirkad

A találka a Moszkva téren esett meg, hajnali 3 óra 40 perckor. A keménymag még csak ekkor kerekedett fel a népszerűbb szórakozóhelyek felé. Az enyhén illuminált állapotban lévő virágszálakat elnézegetve nekünk is egyből felállt volna... akarom mondani beleállt volna a ´bugi´ a lábunkba, de hát vártak ránk a hegyek és a fák. A természet labilis egyensúlya így volt teljes, és mi elfogadtuk a sorsunk, és felszálltunk a 22-es buszra.

Budakeszit szeretjük, hisz közel van, és párszor már bebizonyította, hogy érdemes ide kijönni. (Pl. Vadles és bringatúra) A szanatórium utcánál szálltunk le, és nem is csodálkoztunk volna, ha kényszerzubbonyban elhurcolnak egy gumiszoba négy fala közé, hiszen nem sok ember tartja ésszerű programnak vasárnap hajnali 4 órakor a túrázást. Mi viszont már alig vártuk, hogy belevessük magunkat a természetbe: ez nem csak sportot és szebbnél szebb tájak bejárását jelenti nekünk, hanem a hétköznapi gondoktól való elzárkózást, elszakadást is.

Az időjárás igen kedvező volt, hamar pulcsira vetkőzve baktattunk (illetve először csak én, aztán félőrült barátom is) a Budai-hegység belsejében. Legutóbbi látogatásainkkor sok vaddal találkoztunk, most viszont csak úgy lett volna esélyünk akár egy tőlünk egy méterre csörtető szarvascsordát is látni, ha egyenesen átesünk rajtuk, hisz a völgyet igen sűrű köd ülte meg. Az ég tiszta volt, és a csillagok mellett a Hold is fent ragyogott, bár hőn szeretett bolygónk csak egy kis részét engedte láttatni, így kísérőnk inkább hasonlított kisgyermek által meghagyott kenyérhéj-maradványra, mint egy égi objektumra.

Éjjeli utunk igen kalandosnak ígérkezett, és nem is csalódtunk. Ösvény nélkül, hegyen-völgyön át nyugatnak tartottunk, egy iránytű segítéségével. Körülöttünk állatok neszeltek, de a sötétség és a köd miatt nem láttuk őket. A köd, ahogy egyre magasabbra értünk, elkezdett oszladozni, majd eltűnt (mint szürke szamár a ködben). Először a Turistajelzés-t értük el, de mi a Turistajelzés-ig folytattuk az utunk. Időközben a Nap is felkelt, és nem mindennapi látvánnyal ajándékozott meg minket.

Több (számunkra ismeretlen) hegycsúcs megmászása közben lassan feleslegessé váltak frissen szerzett fejlámpáink. Meredek lejtőkön mentünk le és fel, tartva a nyugat - északnyugat-nyugat irányt. Útközben egy leharcoltnak látszó hegyi bringapályát is találtunk, majd lejjebb a szakadék alján, néhány oszlásnak indult biciklista körvonalait is sejtettük.

Túratársam egyre aggodalmasabban tekintett nyugat felé, hisz a Nagy-Kopasz jellegzetes kilátójának alakját sehol sem lehetet látni, csak újabb hegyeket, völgyeket és az azokat borító fák ágait. Gyors GPS helymeghatározással konstatáltuk, hogy még 1-2 km-t kell menni a Turistajelzés-ig. Nemsokára felértünk egy igen hangulatos kis fenyőerdőbe, ahonnan már láttuk az áhított ösvény kanyarulatait. A Sisakvirág-tanösvény halad itt szinkronban a jelzéssel, egészen Nagykovácsiig. Keletre, és délre pazar panoráma tárulkozott szemeink elé.

A Turistajelzés-ön rövid séta innen a Csergezán Pál kilátó észak felé, ami a Budai-hegység legmagasabb pontjának a kilátója. Az 559 méter magas hegyre felhúzott építményből tiszta időben még a Mátra vonulata is látszik. 8 óra tájékán értünk fel ide.

Kelet felé a János-hegyet és Hármashatár-hegyet lehet látni, északkeleti irányban a Nagy-Kevély magasodik, északra Nagykovácsi, és mögötte a Pilis hegység tornyosul.

Viktor

Fenn a kilátóban csípős szél fújt, így némi kattintgatás után gyorsabb lejjebb mentünk néhány szintet, egy kevéssé szeles részére.

A tanösvényről fotózva
A Nagy-Kopasz kilátója
Panoráma a kilátóból

Viktor akrobata-mutatványai és a kis energiapótlást követően folytattuk is utunkat, immáron lefele haladva a lejtőn. Az utóbbi időben nem havazott, így a fagypont ellenére meglepődtünk, mikor észrevettük az ott elterülő piciny hófoltokat.

Némi idő és pár km eltelte után beértünk Nagykovácsiba. Ott már meglehetősen melegedett az idő, így a kabátjaink lekerültek rólunk. Megvettük a szükséges kenyeret a boltban, majd a vásárlás közbeni minimális pihenő után tovaindultunk. A településen áthaladva kénytelen-kelletlen visszatértünk kis időre a civilizációba, de kiérve a betontengerből egy hosszú, egyenes, kellemes szakasz következett az Antal-árokban, a Turistajelzés jelzést követve.

Pilisszentiván szélét elérve a Jági-tó tárult a szemünk elé, előtte pedig 2 lovagló leány keresztezte utunkat. Útközben a tetszetős ösvényen haladva a messzeségben felénk magasodva az Ördögtorony sziklát csodálhattuk meg. Pilisszentivánt a délnyugati oldala mentén kerültük el, a házak mentén, áttérve a Turistajelzés jelzésre, mely már az utunk végéig vezetett minket.

A távoli Ördögtorony
Jági-tó Pilisszentiván határában
A csodazöld fenyves

Sajnos az ´eltévedés´ most is megtörtént velünk, valószínűleg a település szélén álló kálváriánál rossz utat választottunk, így az eredetileg tervezett úttal párhuzamosan, attól délre haladtunk 1-2 kilométert. A tévedésünket szerencsésen korrigáltuk, így mindössze fél óra veszteség után visszatérhettünk a Turistajelzés jelzésre, melyen továbbra is folytattuk utunkat.

A főúton átkelve a Kopár-csárdánál két felé ágazott az út, azaz egy kis Turistajelzés jelzés ékelődött az eredeti Turistajelzés jelzésbe. Mi a két jel közös részét választva haldtunk, így elsétáltunk valahol az ásványbánya mellett, melynek oldalán csodásan zöldellő fenyőerdrő gyönyörködtette szemünket.

Pilisszántó főutcája
A település látképe este

Miután kiélveztük a látványt, folytattuk is utunkat. Pilisszántó felé közeledve megpillantottuk a Pilis hegy magasan a település felé magasodó, egyedül álló tömbjét. Az út még hosszú volt a hely lábáig, és be is iktattunk még egy kis eltévedést, megnövelve 1-2 kilométerrel a legyalogolt távunk hosszát.

Pilisszántóra beérve, majd azon átvágva érkeztünk meg a hegy lábához. Némi gondolkodás után belőttük a helyes irányt, és felmentünk egy alsóbb részén lévő kilátópontig. Itt leültünk és megcsodáltuk a lemenő Nap fényének hiányában sötétbe boruló város látványát.

Ott fenn ülve, nézve az éjjeli település fényeit úgy döntöttünk, hogy akkor nem nézünk fel a hegy csúcsára, és eredeti terveinkkel ellentétben nem folytatjuk éjjel a túrát. Ehelyett a következő alkalommal innen indulunk, és bejárjuk a maradék távot, azaz azt a szakaszt, melyet eredetileg aznapra terveztünk. Ez lett a Dunazug-hegység II.

A teljes történethez hozzá tartozik, hogy a túra után beültünk egy sörre Pilisszántó kocsmájába. Ott összefutottunk egy csoporttal, akik egy éjjeli túra folyamán lementek a Dunapartra Dömösig. Mi is velük tartottunk az út első 1-2 kilométerén, amikoris rá kellett jönnünk, hogy a bevitt alkoholmennyiség nem teszi alkalmassá már szervezetünket egy ekkora plusz táv megtételére, így inkább visszafordultunk, és későbbre halasztottuk a távot...