LeFaGySz-ra készülés » 2015.02.14.

Egy héttel eme túra után esedékes a LeFaGySz TT, így a Pilisben és Visegrádi-hegységben túráztunk egyet, hogy nagyjából felmérjük, hogy mennyire lesz veszélyes ránk nézve a teljesítménytúra.

30 km-t mentünk, 1200 m szintemelkedéssel, nehéz és fagyott terepen 8,5 óra alatt, úgyhogy reméljük nem lesz nagy gond teljesíteni az egy héttel későbbi túrát.

A túra folyamán sikerült 2-szer igen csúnyán elesnem a jég hátán, míg Viktor csak egyszer érintett talajt a Rám-szakadék előtti lefagyott lépcsőn.

Kellemes túra volt, kíváncsian várjuk a jövőhetet

A Pilis-tetőre feljutni egy kellemes szerpentinen lehet Pilisszántóról. A szerpentin oldalából is csodás a kilátás, nem csak a csúcson frissen épült kilátóból.
A frissen épített kilátóból igen szépen be lehet látni a környéket - még ilyen ködös időben is remek a panoráma.
Dobogókőn már rengetegszer jártunk és rengeteg képet készítettünk a kilátóteraszról, de mindig más és más arcát mutatja a táj.
Lefele haladva a havas részek egyre inkább csökkentek, valahol 300-400 méter környékén szűnik meg az összefüggő hótakaró.
A szurdokvölgyben végig lehetett látni szép, néhol karvastagságú jégcsapokat a sziklafalakon.
Eme sziklák Dobogókőről nézve is felismerhetőek, remek tájékozódási pontot adva.
A Dunakanyar az egyik legszebb panoráma, nem véletlenül keressük fel rendszeresen ezt a kilátóhelyet.

Megtett táv: 30 km
   » Gyalogtúra

Tájegység: - Visegrádi-hegység - Pilis
Túra ideje: 2015.02.14.
Táv és szint: → 30 km ↗ 1260 m ↘ 1160 m
Táv-szint arányok: Szintemelkedés: +42 m/km
Túra útvonala: Pilisszántó, Pilis-tető, Dobogókő, Rám-szakadék, Kaincz-f., Prédikálószék, Pilisszentlászló
Infó, ötlet: - az út néhol jeges, néhol havas
- többnyire friss, használható jelzések
- kellemes túraidő, 2-8 °C

30 Pilisszentlászló 16:30 pecsételés;
Kis Rigó étterem

LeFaGySz-ra készülés

Reggel 08:00, megkezdtük a túrát a Pilis-hegy lábánál, Pilisszántón. Majd egy órával korábban indultunk volánbusszal Pesten az Árpád-hídtól. Egy hét múlva lesz a börzsönyi LeFaGySz teljesítménytúra, arra a kihívásra terveztünk készülni aznap - kicsit fel akartuk mérni, hogy mire is vagyunk képesek, így kissé erősebb sebességre kapcsoltunk, mint az megszokott volt eddigi túráinkon.

A Pilis
A szerpentinről

Beizzítottam a telefonomon futó Sport Tracker alkalmazást, hogy nyomon kövesse a túránkat és kirajzolja a szintmetszetet és egyéb adatokat, ittunk egy kortyot, majd nekiindultunk a hegynek. Az ismert ösvényeken haladtunk, mivel az volt a cél, hogy ne kelljen a térképet nézegetnünk, keresve a helyes irányt, és ezáltal csak a távra és teljesítményre koncentrálhassunk. A kezdeti főutat gyorsan elhagytuk, balra fordulva rátértünk a Turistajelzés-re, mely egészen a Pilis-tető újonnan épült kilátójáig felvitt minket. Az út fokozatosan emelkedett, a szerpentinről időnként tökéletes kilátás nyílt a környező vidékre.

A frissen elkészült kilátó és a pusztuló hangárok

Bő egy óra alatt értünk fel a csúcsra, miután a Turistajelzés jelzéstől elválva, a Turistajelzés-ön haladva tettük meg az utolsó pár tucat métert. A kilátót tavaly az év második felében alakították ki a már ott lévő geodéziai toronyból az egykori katonai területen.

A terület az 1990-es évek óta pusztul, már csak a néhány csupasz hangár maradványa emlékeztet a honvédség egykori jelenlétére. Ékes példája a természet győzedelmeskedésének ez a kis terület - az elhagyatott területet máris visszafoglalta az élővilág, pár 10 év és teljesen bekebelezi az emberi építményeket.

A panoráma

A kilátóban úgy döntöttünk, hogy nem térünk vissza a Turistajelzés jelzésre, hanem a vele párhuzamosan haladó műúton megyünk 1-2 kilométert a Két-bükkfa-nyereg felé. Szerencsére az út hóborította volt, ami kellően tompította annak mesterséges létét.

A havat már letaposták, így a síkossága kifogott rajtam - egy gyönyörű esést mutattam be nem sokkal azután, hogy kiértünk az egykori katonai területről. A táskám és a csuklóm együttesen tompította a zuhanás sebességét, de szerencsémre nagyobb bajom nem esett. Miután kb. 5 perccel később Viktor befejezte a nevetést, folytattuk az utunkat.

Az erdészeti úton olvadó hó

Egész nap, de különösen ezen a szakaszon rengeteg kirándulóval találkoztunk. A Két-bükkfa-nyereg környékén még látszott, hogy hétköznap teljes hévvel dolgoznak a munkagépek a tavaly december eleji ónos eső következtében leszakadt ágak, derékba tört törzsek és gyökerestül kifordult fák eltakarításán - ennek hála az út is járhatatlanul fel volt túrva néhol.

A feltúrt ösvény helyett egy darabig a főút szélén haladtunk, majd idővel rátérve a Turistajelzés-ra, azon értük el Dobogókő kilátóját. A panoráma most sem okozott csalódást - tökéletes és változatos, mint mindig.

Dobogókő panorámája - A távolban a Dunakanyar, azon túl a Börzsöny hegyei, a képen baloldalt középen a Rám-szakadék tetején lévő Rám-szikla, jobb oldalt fenn pedig a Vadálló-kövek

A turistaháznál pecsételtünk egyet, ettünk 1-1 szendvicset, majd tartva a 10-15 perces pihenőlimitet folytattuk a túrát. A következő rész a Rám-szakadék volt, olyan 2-3 kilométert kellett még megtennünk a bejáratáig. A hosszú egyenes lejtő ismét más arcát mutatta, a havas ösvényt most alagútszerűen ölelték körül a felé tornyosuló vékonyka fák.

A Rám-szakadék tetejéhez egy lépcsősoron lehet lejutni - tél lévén az most igencsak fagyott volt, az arra járó kirándulók ´jéggé taposták´ rajta a havat, így igen nehezen és lassan volt csak járható. Viktor itt mutatta be az aznapi egyetlen esését, sikeresen seggre ült az egyik fokon. Szerencsére nem lett baja, így folytattuk a végtelenül lassú vánszorgást lefelé.

Idővel elfogytak a lépcsők, és a fiatal hidacskán áthaladva beértünk a szurdokvölgybe.

A sziklafalakat mindenütt, ahol csak folydogált róla a víz jégcsapok borították, néhol karvastagságnyi nagyságúak. Az idő melegedett, így ezek már erősen olvadtak és cseperegtek, de még mindig fenséges látványt nyújtottak. A sziklák közt a talaj is meglehetősen síkos volt az azt fedő jégrétegtől, így a nap harmadik, nekem a második esésemet itt sikerült bemutatnom. Itt már rosszabbul jártam, mivel itt is csuklóval tompítottam - a túra hátralévő részében erősen sajgott a kezem földhöz vágott része. Ennél nagyobb bajom szerencsére nem lett, így gond nélkül folytathattuk az utat.

A fagyott lépcsősor
A sziklafalat borító jégcsapok
A fagyos létrák egyike
Viktor
András

Rövidesen kiértünk a szakadékból, bár rengeteg időt vesztettünk a nehezen járható ösvényen. Az eddigi Turistajelzés, Turistajelzés majd Turistajelzés jelzésekről áttértünk a Turistajelzés és Turistajelzés közösen futó szakaszára, majd gyorsan el is értük már a Kaincz-forrást. Szusszantunk itt is egy rövidet, majd megkezdtük a meredek kaptatót a Turistajelzés-ön felfelé a Prédikálószékre. A szakasz meredeksége és az azt borító hóréteg meglehetősen kifárasztott bennünket, de idővel sikeresen elértük a Vadálló-köveket.

A rövid fotózkodást követően ismét nekiindultunk a havas-sziklás terepnek. Meglepően nagy fáradtság árán értük csak el a Prédikálószék pihenőjét. Itt ismét ettünk egy szendvicset, majd készítettünk pár képet a Dunakanyar egészéről - továbbra is ezt tartom az ország egyik legszebb panorámájának.

A Dunakanyar a Prédikálószékről, jobb oldalt Visegrád, a távolban pedig a Börzsöny hegyei

Kisvártatva ismét úton voltunk, bevettük magunkat az erdőbe és megkezdtük a lassú ereszkedést. A túrán még nem tévedtünk el, így már időszerű volt pótolni eme mulasztásunkat - egy elágazásban a rossz irányt választottuk, de szerencsére ezt még időben korrigáltuk. Ezután a Turistajelzés-ről áttértünk a Turistajelzés-ra, majd azon haladva értünk el Pilisszentlászlóra, túránk végállomásához.

Ma, azaz a túra másnapján eléggé fájnak az izmaim, de ennek valószínűleg a hóval és jéggel nehezített terep az oka Remek túra volt, reméljük jövőhéten szintidőn belül tudjuk majd teljesíteni a LeFaGySz TT-t.