TeSzedd! a Kéken » 2015.05.16.

A túravezető képzés technikai túrája úgy alakult, hogy a jelzésfestés helyett szemétszedés lett a kötelező program. A május közepei TeSZEDD! akció erre pont kapóra is jött, a ´TeSZEDD! a Kéken´ kezdeményezés különböző szakaszain voltunk beosztva mi is.

Reggel kocsival mentünk Csobánka szélére a kék jelzéshez, majd onnan Pilisszentkeresztig haladva több-kevesebb sikerrel megpucoltuk az utat. A csoportunkból 5-en vettünk részt a túrán, illetve névrokonom, András 5 barátja is, így összesen 10-en pucoltuk a természet azon szeletkéjét.

Pilisszentkereszten befejeztük a szemétszedést, addig olyan 14 zsákot tömtünk tele. Ott pihentünk egy keveset, ki-ki megivott egy üveg sört vagy evett egy fagyit, majd egy másik útvonalon visszatértünk Csobánkára a kocsikhoz.

Kellemes társaság, jó idő, hasznos tevékenység - mi más kell még?

Csobánka mellett, a kék jelzésen volt a találkozó 9 körül
Egy autó üléskárpitját emeltem ki a bokorból, ami után (alatt) észrevettük a fészket...
A kis falu tökéletesen belesimul a természetbe
Egy fotón a Pilis és a Visegrádi-hegység legmagasabb csúcsai
... előtte pedig egy kis hőscincér pihent meg a hajában

» Gyalogtúra    » Segédkezés túrán

Tájegység: - Visegrádi-hegység - Pilis
Túra ideje: 2015.05.16.
Túra útvonala: Csobánka, Pilisszentkereszt, Csobánka
Infó, ötlet: - a kék jelzés Csobánka környékén azért nem mindenütt egyértelmű...
- az előrejelzés ellenére kellemesen meleg, napos idő
- rengetegen voltak, felkapott túrahely
- 10-en túráztunk és szedtük a szemetet

(8) + »
Erdei sikló

0 Csobánka 09:15 » Turistajelzés
a találkozó és rövid bemutatkozás után mint a 10-en megkaptuk a zsákjainkat és kesztyűinket, és neki is veselkedtünk a szemétszedésnek a kék jelzést követve
Parkoló a szurdok előtt 12:35-12:55 » Turistajelzés
az első 8 zsák szemetünket itt hagytuk, illetve ettünk pár szendvicset a pihenőnél energia-utánpótlásnak
9.7 Pilisszentkereszt, fagyizó 14:10-15:05 » Turistajelzés » Turistajelzés » Turistajelzés
a falu szélén hagytuk a szemeteszsákjaink második felét (6 zsák), illetve
bedobtuk a jól megérdemelt sörünket / fagyinkat, majd egy rövid pihenő után megkezdtük utunkat visszafele a kocsikhoz
18.4 Csobánka 17:05 lényegében megállás nélkül haladtunk visszafele, 4,9-es átlagot hoztunk a 8,7 km-en

TeSzedd! a Kéken

Reggel 9 után találkoztunk a többiekkel a Csobánka feletti nyergen, ahol a kék keresztezi a Vörösvárra vezető országutat. Három kocsival érkeztünk, azokat a temető mellett hagytuk pihenni, míg mi túráztunk egyet

Gyülekező

András szervezte a túrát és szemétszedést, így indulás előtt kiosztotta a zsákokat és a kesztyűket nekünk. Összesen 10-en voltunk - 5-en a túravezető csoportunkból, 5-en pedig András barátai. Negyed 10-kor indultunk neki a Turistajelzés-en, és kezdtük meg a szemét eltakarítását.

Egyes szakaszokon meglepően sok szeméttel találkoztunk, az eldobott autóalkatrészektől kezdve a sitten keresztül a háztartási szemétig mindent találtunk. Utunk elején Viki egy teljesen ép dísztárcsát lelt, ezt talán nem eldobták, csak elhagyták...

Hamarosan beértünk a fák közé, de haladni itt sem tudtunk gyorsabban - az ösvény két oldala tele volt szemetelve. A legjellemzőbb hulladék a sörösdoboz, a sörösüveg (épen is, törve is), illetve a dohányos dobozok voltak - ezeket csak az eldobott zacskók mennyisége előzte meg.

Az erdő mint mindig, most is csodaszép volt, de így szemétszedés közben (nem első alkalommal...) ráébredtem, hogy feltűnően mocskos az ember...

Azért az olyan IQ-szegény hülyéket, akik az erdőben dobálják el a szemetet mért nem lehet keményen büntetni? Nem kéne semmi egyéb, mint megetetni velük a saját mocskukat - például a törött sörösüveget. Erősen támogatnám...

A megbolygatott fészek
Gyászcincér

Mindenütt megtalálható volt az utunk során az ember által kitermelt szemét - az ösvény melletti bokrokba rejtve, beletaposva a földbe, a patakba gurítva vagy még messzebbre hajítva... Szörnyű.

A kedvencem mondjuk az volt, mikor a gyökerek közül egy csomag banánhéjat emeltem ki. Tökéletesen elcsomagolva egy nejlonzacskóba.

A korábban említett jellemző hulladékokon kívül még találtunk autógumit, autókárpitot, cipőket, ruhát, traktorkereket, törött műanyagdobozokat, árvízi védekezésnél használt homokkal töltött zsákokat, rengeteg drótot, műanyag- és alumíniumcsöveket, elszórt téglákat és megannyi érthetetlen szirszart...

Utunk vége felé az egyik bokorból egy autó ülésének kárpitját emeltem ki. Csak után vettük észre, hogy egy fekete rigó ennek a helyzetét használta ki a fészke elrejtésére... (Mi sem értjük miért a földre tette a tojásait.) Remélem nem bolygattam meg végzetesen a fészket, mindenesetre némi avarral feltöltöttem a környezetét, hogy minimálisan rejtve maradjon.

Pilisszentkereszt madártávlatból
Visszapillantva Pilisszentkereszt fölé - balra a Pilis-tető, jobbra pedig Dobogókő csúcsa

Nem sokkal később egy gyászcincérhez volt szerencsénk - az állatka az ösvény szélén sétált és figyelt bennünket.

Ezután már gyorsan elértünk a Pilisszentkereszt előtti parkolóig a szurdok elején, ott a 8 megtömött zsákunkat letettük, hogy később elszállítsák onnan. Azt hittük, hogy a maradék 2 kilométer során már nem lesz szükségünk túl sok zsákra - de tévedtünk, mivel a kedvelt kirándulóhelyen rengetek volt a hulladék, illetve a patak maga is rengeteg szemetet halmozott fel a hordaléka közben. Pilisszentkeresztig így még 6 zsákot töltöttünk meg, melyet a település határában tettünk le.

A szemétszedés eddig tartott, itt beültünk a fagyizóba, ahol ki-ki megette a megérdemelt fagyiját/sütijét, vagy elkortyolta a söröcskéjét.

Sikló az út szélén

A visszautunk nem a kéken történt, először a Turistajelzés-en felmentünk a Som-hegyi kulcsosházig, majd a Turistajelzés-re rátérve haladtunk tovább.

Lényegében megállás nélkül tettük meg a hátralévő kilométereket. Ági haját még megtalálta egy kis hőscincér, zümmögve-ciripelve kereste ott a védelmet, majd pár perccel később még egy kis erdei siklóval is összefutottunk.

Lassacskán kiértünk ismét a Turistajelzés jelzésre, mely egyúttal az aznapi túránk végét is jelentette. Kellemes és hasznos séta volt ez, évente bőven vállalható egy ilyen túra is.