www.turaoldal.hu
Minden, ami Túrázás, Túlélés, Természet
Végh Viktor, Koczog András
2011-2018
info@turaoldal.hu
fb.com/turaoldal.hu

Facebook

Oktatás - gondolatok I.

Nagyon régóta tervezem, hogy a közoktatás témakörén belül bennem megfogalmazódott hiányokat-hülyeségeket-ötleteket egy cikké alakítsam. Egy-egy gondolatra szeretném felépíteni ezeket a bejegyzéseket, de persze biztosan csapongani fogok. A mai alapgondolat az lesz, hogy mely tárgyakat nem tanítanak az iskolában, pontosabban milyen tudást nem szerez meg a diák az érettségije előtt szervezett formában.

A hitelesség kedvéért a bejegyzés után írok magamról pár szót, tudja a kedves olvasó hogy kinek a véleményét is olvassa.

A cikk a www.matematikam.hu-nak íródott, elsősorban annak a facebook oldalán teszem közzé.

Létrehozás dátuma: 2018.08.29.
Utoljára módosítva: 2018.08.30.
Írta: András,
   » Matematika    » Oktatás

Miért nem a tananyag része?

Azt hiszem az első túráim egyikén gondolkodtam el azon a fontos kérdésen, hogy egyes készségeket az iskolában miért nem tanítanak. Ott még csak olyan dolgok jutottak egyembe, mint például a tábortűz kialakítása és begyújtása. Vagy a tájékozódás. Sosem tanultunk térképet olvasni, pedig gyerekkoromban (´90-ben születtem) még nem volt elterjedt a GPS, így a városban is papír alapút böngésztünk.

Mostanra pedig már rengeteg téma cikázik a fejemben, melyről nem értem hogy nincsenek benne a tanmenetben.

A felelős természetjárást sehol nem tanítják, bár jobb esetben az osztályfőnökök osztálykirándulás közben erre is kitérnek egyszer. Pedig például az előbb említett biztonságos tűzhasználat és tájékozódás ebbe a ´tantárgyba´ már beleférhetne, csakúgy mint a természetvédelem, vagy az energiaspórolás fontossága és hasonlóak.

Az iskolában mai politikáról sem eshetett szó (legalábbis mikor gimis voltam, bő 10 éve), pedig ha nem is a pártpolitika lenne a cél, mindenképp jó lett volna tudni, hogy milyen az aktuális választási rendszer, hányszor, miért és minek kell egyáltalán szavazni. Vagy bármi, ami politika, mivel a mai emberek nagy többségének (talán engem is beleértve, pedig tájékozottnak gondolom magamat) gőze sincs erről.

De én azt sem tartanám haszontalannak, ha pár kétkezi szakma alapjait is tanítanák. Például egy nyulat hogyan öljek le humánusan, hogyan daraboljam? Vagy csirkét, halat? Esetleg egy egész birkát? De mindenképp hasznos tudás volna legalább annyi, hogy hogyan dolgozzak fel állatot. Egy fél évet szerintem rá lehetne szánni, talán még a morált is javítaná a száraz tananyagtól való eltávolodás. De a növénytermesztés is ilyen kérdés lehet, mert a többség képtelen különbséget tenni a búza és árpa, de talán még a (termés nélküli) kukorica közt is. Konyhakert kezelése még a városi embernek is hasznos lehetne és erre sem kellene éveket szánni. Illetve talán még a felelős hobbiállat-tartás is elférne itt kis kitéréssel.

Az előzőekhez kapcsolódhat a háztartás vezetése. Nemtől függetlenül a sütés-főzés alapjait meg lehetne tanulni, ahogy a varrást is, de a fúró vagy fűrész használata sem nagy fejtörés. Egy kerítésléc kicserélése, villanykörte betekerése, gomb felvarrása vagy egy rántottán túlmutató egyszerű étel elkészítése sem veszedelmesen bonyolult. De a vegyszerek vagy gyógyszerek ismerete is szóba kerülhetne itt érintőleg.

Egy újabb izgalmas kérdés a jogosítvány. Főként most a B kategóriásra gondolok - rengeteg embernek van jogsija, talán nem lenne hülye gondolat ezt az iskolákba is bevinni (az én gimnáziumom pl. szervezett ilyet egyénileg). Ellenben a KRESZ oktatásának elhanyagolására épeszű ember mentséget sem találhat. Közlekedik mindenki, ellenben ennek a tanítása jobb esetben is csak opció néhány suliban.

Az ügyintézés menetére szintén lehetne fordítani kis energiát. Banki ügyek, közművekkel levelezés, autó- és lakásváráslás, albérlet intézése, biztosítások, peres ügyek, egyetemi élet kezdete, ... Ezek többsége szóba sem kerül az iskolában, pedig nem újkeletű problémák.

Én személy szerint ide sorolnám még azt is, hogy a katonai alapismereteket ne csak a rendőrségnek és hasonló szerveknek tanítsák a seregen kívül, főképp mivel ez rengeteg tudást adhat békeidőben is. De tudom, hogy sokan már a lövészet bevezetését is ellenzik egyes iskolákban, így ezt a pontot csak halkan mertem leírni. Figyeltem a klaviatúra ütlegelésére...

Az elsősegély oktatásának elbliccelése is olyan felelőtlen és gerinctelen húzás a felelősöktől, mint a KRESZ kihagyása. Ez is olyan, hogy 2-es IQ felett mindenki tudja, hogy kötelezővé kellene tenni. Nem kéne tudni mit kell kezdeni egy epilepsziással roham közben? Hogyan kell feltenni a nyomókötést artériás vérzésre? Milyen infókat kéne a mentőknek mondani telefonban? Mi is a stabil oldalfekvő, mikor kötelező vagy tilos? Mik az agyvérzés tünetei? Talán még némi pszichológia is elférne itt...

Sokan szidják a bevezetett kötelező plusz tesiórákat, de elnézve a társadalmat, jó is az, gondolva a rengeteg dagadt vagy gyenge emberre. (És nem vagyok bunkó, ha valaki leszarja az egészségét akkor én minek finomkodjak vele.)

És hogy miként lehetne a fent említett új tárgyakat, vagy tárgyrészeket tanítani, mikor férne bele az időbe? Úgy, hogy lefelezzük (persze ésszel) a mostani tananyagot.

Legközelebb a különböző tárgyak, illetve tárgyak tananyagrészeinek létjogát tervezem boncolgatni. De nem akarom elöljáróban sem, hogy gondolkodás nélkül kikiálthassunk egy anyagot szemétnek - így reflektálva a kedvenc matekos ellenkezésekre, hogy ´miért kellett a másodfokú egyenlet megoldóképletét megtanulni´: mert ha megtanultad használni ezt az algoritmust, akkor biztos, hogy a gondolkodási készséged is fejlődött, nem is kicsit.

(Kezdő cikknek nem akartam extrém vitaindítót írni - a többi oktatásügyi téma keményebb lesz.)

A hitelesség kedvéért...

A hitelesség kedvéért pár szó magamról: matematikusként és biológusként végeztem az ELTE-n, tehát nem vagyok diplomás tanár. Ellenben 2008 óta aktívan és rendszeresen tanítok munka mellett, mint magántanár, évi 10-12 diákkal (többekkel évek óta) foglalkozom egyénileg.

Több tanár ismerősöm van, emellett az ELTE-n vezetek túrákat, amire tanártanoncok is jönnek néha, illetve leendő tanárokkal is tanultam együtt anno, magántanítványaim is vannak onnan, így rengeteg különböző olyan látásmódú emberrel volt szerencsém véleményt cserélni, akik ebben dolgoznak.

A politikát nem akarnám idekeverni, de lehetetlen ettől függetleníteni, így nem akarok zsákbamacskát árulni: abszolút radikális gondolkodású vagyok.

Le kell szögeznem, hogy nem ástam bele magamat a témába, a saját tapasztalataim alapján írom a cikket - a józan paraszti eszemet használva.

Témák, melyekkel mindenképp foglalkozni szeretnék: iskolákban nem tanított tudásanyag; a diákok nagyon magas óraszáma; ´felesleges´ tantárgyak; a fontos tantárgyak ´felesleges´ tananyaga; a tanárok, mint akiken a legtöbb múlik (akik motiválhatnak, de el is vehetik a kedvet); tanárok (és orvosok) megbecsülése, avagy ellehetetlenítése; lehet/kell-e iskolázottsághoz kötni egyes jogokat, lehetőségeket (jogosítvány, választójog, vállalkozás, fegyverviselés, stb.); a magántanár (sajnálatos) létjoga ...

András

| www.turaoldal.hu | 2011-2018 | Végh Viktor, Koczog András | Minden, ami Túrázás, Túlélés, Természet | info@turaoldal.hu |