www.turaoldal.hu
Minden, ami Túrázás, Túlélés, Természet
Végh Viktor, Koczog András
2011-2017
info@turaoldal.hu
fb.com/turaoldal.hu

17. OKT és 18. eleje + bringa » 2013.05.18-21.

Általában mi nagyot álmodunk, és most sem hazudtoltuk meg magunkat. Azt terveztük, hogy egy 4 napos túra keretein belül első nap megérkezünk biciklivel a gyalogtúránk kiindulópontjába (Nógrád mellett Berkenyébe), majd másnap a 17-es kéktúra kiindulópontjába (Nagymarosra), harmadnap pedig a végpontjába (Nógrádba), ahonnan utolsó nap Visegrádra átkelve, Dobogókőn és Pomázon keresztül mintegy keresztülvágva a Börzsöny után a Pilist, hazatekerünk.

A terv ilyen formában nem valósult meg, önhibánkon kívül nem juthattunk el Berkenyébe. Későbbi variációk során szerepelt még terveink közt egy Szlovákiában, Szobon és Párkányon keresztül Esztergomba történő tekerés, vagy egy Visegrádi várlátogatás is, de a sokszori módosítás után inkább megcsináltunk még egy kis kéktúraszakaszt.

Tehát lényegében ezer variálás után a következő távot tettük meg; Letekertünk Vácról kis kerülővel Nagymarosra, onnan teljesítettük a kéktúra 17-es szakaszát, így Nógrádban kötöttünk ki, majd a 18-as szakasz elejét is magunk mögött hagytuk, így Magyarkútig mentünk (szintén eltévedéssel, így kerülővel...). Onnan lesétáltunk Verőcéig, majd vonatoztunk Nagymarosra, ahonnan másnap hazatekertünk Vácon keresztül.

A részletesebb túraleírás alább fellelhető

Mindent összevetve kemény túra volt, de tökéletesen jó.

...

Vácott szálltunk le a vonatról, itt még gyorsan bevásároltunk, mielőtt megkezdtük volna a tényleges túrát
A 17-es OKT-t innen kezdjük, a bringáinkat arra a két napra egy bokros fa tövébe rejtettük el
A turistaházban egy sör társaságában megnéztük -szerencsére- az időjárás-jelentést, így a közelítő zápor ígéretére inkább a korai táborverés mellett döntöttünk
A gerincen haladva, meredeken emelkedve jutottunk fel a csúcsra
Ekkortájt döntöttünk úgy, hogy a 17-es kék után belekóstolunk a 18-as szakaszba is
Hazafele nem vonattal mentünk, Vác után is a vasparipáinkon haladtunk egészen hazáig

Túra ideje: 4 nap
Éjjelek kint: 3 éj
Megtett táv: 51.2 km
Szint: +1919 / -1919 m
   » Gyalogtúra    » Bringatúra    » Kéktúra

Túraösszefoglaló

Tájegység: - Duna - Börzsöny
Túra ideje: 2013.05.18-21. » 4 túranap » 3 éj a szabadban
Táv és szint: → 51.2 km ↗ 1919 m ↘ 1919 m
MTSZ pont: 194 pont
Túra útvonala: Vác, Nagymaros (eddig bringával, majd gyalog), Törökmezői th., Nagy-Hideg-hegy, Nógrád, Berkenye, Verőce (ettől vonattal), Nagymaros (ettől bringával), Bp.
Infó, ötlet: - Szint bringával: +100m/-100m
- Megtett táv bringával: 79,6 km

- esőzés után fakidőlés esélye fennáll... :)
- rengeteg a kullancs, 2 ill. 5 db-ot magunkban is találtunk
- kullancs és szúnyogirtó nem árt
- egy bukkanó volt: Nógrád után egy a kéktúra útvonalát tartalmazó erdőrészt vmi marha leválasztott saját használatra, és elkerített, hogy ott magyar szürkemarhákat tarthasson - és persze erről semmi tájékoztatás vagy kerülőút megjelölés
- a kék szerencsésen jelölve mindenhol (leszámítva a marha gazda által szabotált szakaszt)
- 3. és 4. nap hűvös, de szép idő
- 2. nap éjjel vihar
- 1. és 2. nap napos, szép idő
- az erdőben nem sok emberrel találkoztunk
- táskáink tömege: 14-18 kg

A túra során megfigyelt, látott vagy hallott állatok

Az alábbi állatokkal találkoztunk a túra folyamán valamilyen formában. Részletesebb információ a fajokról a www.elovilag.turaoldal.hu weboldalon olvasható.

(2+3+2) »
Fürge gyík
(3) »
Magyar szürkemarha
(6) »
Lábatlan gyík
(1) »
Fehér gólya
(1+3) »
Nagy gyöngyházlepke
(több) »
Európai őz
(1) + »
Gímszarvas
(3) + »
Nagy szarvasbogár
(1) »
Májusi cserebogár
(1) »
Zöld gyík
(2) »
Erdei sikló
(1) »
Tőkés réce
(2) »
Fekete csupaszcsiga
(több) »
Kétlemezes orsócsiga
(több) »
Közönséges kullancs
(több) + »

A túra útvonala

Táv
[km]
Helyszín Időpont Infó
0 Vác, vá. 16:40-16:45 vonatról itt szálltunk le bringatúra kezdete
» Turistajelzés
bevásárlás
8.2 M2-es autópálya eleje 18:00-18:20 feltévedés Berkenye felé az autópályára *
16.9 Verőce eleje 18:50-19:00 vásárlás
19 Kismaros, Dunapart fotózás
27 Nagymaros, Dunapart 20:00 » Turistajelzés
pecsételés
1 Nagymaros végén erdő 21:00-09:00 táborverés, szalonnázás
biciklik elrejtése a bokrok között gyalogtúra kezdete
Julianus barát torony 10:00-10:10 le van zárva
Kövesmező 10:40-10:50
10.3 Törökmező th. 11:50-12:30 pecsételés, kajálás
Kóspallag eleje, bm. 14:00-14:05
18.3 Kisinóci th. pecsételés, pihenő
23.9 Nagy-Hideg-hegy th. 18:10-19:00 pecsételés
wifi segítségével időjáráselőrejelzést néztünk - kiderült, hogy 1,5h van a vihar (´szupercella´) érkezéséig
Rakodó 19:30-09:40 gyors táborverés; sátor stabil felverése; éjjel nagy vihar
reggel nagyon ködös idő
27 Csóványos 10:30-11:20 reggeli, közben a köd elszállt
Saj-kút / Semmelweis-f. 12:30-12:55 GCVA04 geoláda elrejtése a forrásban;
É: 47,92300, K: 18,98040, m: 206m
38.7 Nógrád vá. 15:00-15:45 pecsételés
Berkenye melletti út eltévedés - a kéktúra ösvényét magába foglaló erdőrészt elkerítették magyar szürkemarhák számára, a jelzést eltüntették, és semmi tájékoztatást nem tettek ki
a vasút patkókanyarja környékén, 2 patakon, kullancsos erdőn és mezőn átvágva fedeztük fel a helyes irányt, és haladtunk a síneken a Turistajelzés-ig (az elkerített erdőrész másik oldaláig)
43.1 Nagy-Kő-hegy 19:50-20:05 csúcs, Lokó pihenő
46.9 Magyarkút 21:10 » Turistajelzés
50.2 Verőce, vá. 22:10-22:42 22:42-kor vonattal mentünk Nagymarosra
» Turistajelzés
50.2 Nagymaros, vá. » Turistajelzés
51.2 Nagymaros végén erdő 23:30-10:00 gyors táborverés, alvás
reggel szabadítottuk ki a bicikliket; az éjjel folyamán rettenetesen recsegve kettétört egy fa, mely nem sokkal a biciklik mellé dőlt
bringatúra kezdete
» Turistajelzés
2.3 Nagymaros, Dunapart 10:20-11:05 vásárlás, reggeli
19.8 Vác, komp 11:50-12:30
30.7 Göd 13:05-13:35
40.2 Dunakeszi körforgalom 14:15-14:25
51.6 Váci út (Árpád híd felett) 15:20 a túra vége, elválnak útjaink
* Eredeti tervünk szerint a bicikliket Berkenyében hagytuk volna, majd gyalog mentünk volna le Nagymarosra, onnan pedig a 17-es kéktúra Nógrádig (ami Berkenye mellett van). DE! Berkenye felé ki van tiltva a bicikli a főútról, így elérhetetlen a falu kétkerekűvel. Ezért tervmódosítással Nagymarosra tekertünk, és onnan kezdtük meg a túrát, mely így a Nagymaros-Nógrád-Verőce-Nagymaros kör lett.
Az első és utolsó napi össz táv bringával: 79,6 km A gyalogtúrák össztávja: 51,2 km

Vasparipa hátán a Börzsönyi Kékhez

...

A tényleges túra első napja

A 4 napos pompás elszigetelődés egy szombati nappal kezdődött. A 16:07-kor induló vonattal utaztunk le Vácra, ott indult meg a tökéletes túra.

A vasútállomás után kicsit bolyongtunk a városban, majd kitekertünk a Dunapartra. A panorámát megpróbálván megörökíteni fotóztunk párat, majd Viktor elvégezte a bevásárlás nehéz műveletét, mely során beszerezte a még hiányzó élelmet.

Dunaparton paripáink
Vácról nézve a Duna panorámája
Gólyales útközben

Némi pakolást követően felpattantunk vasparipáinkra, majd észak fele haladva a Dunaparton, követve a bicikliutat, elhagytuk a várost. A bringaút nagyon szép helyeken visz keresztül; a települések közt, és azokon belül is tartogat számunkra meglepetést: hol kisebb dimbes-dombos területeken késztet minket aktív tekerésre, majd a lejtőkön lefele a gurulás, avagy sebesség élvezetére, hol erdős és mezős tájakon visz keresztül, melyek pompájával nem lehet betelni, nem lehet eléggé kiélvezni...

És itt szeretném megjegyezni, hogy a kerékpársáv és kerékpárút jelölése és minősége is közel kifogástalan... Nem kell átrepülnünk kiálló gyökerek felett, nem kell 20 centis kátyúket kerülgetni vagy abban kereket törni, és nem kell a vesénket sem szétrázva szenvedni a buckáktól. Van, ahol nem is aszfaltút van, csak sima összekötött betonlapok kátránnyal kitöltött illesztéssel, de még ezeken a helyeken is bringabarát az út...

Tehát ezen az úton hagytuk el Vác városát, és az akkor még célként szemünk előtt lebegő Berkenye felé vettük az irányt. A 2-es főútra akartunk rátérni. Így is tettünk, bár szabálytalanul: biciklivel behajtani oda tilos - nagy, piros szélű tábla hírdeti több helyen is... Pár km tekerés után ráadásul rátértünk az M2-es autópálya bevezető szakaszának elejére, így elgondolkodtunk, hogy biztos Berkenye volna-e az a hely, ahova feltétlen vágyunk... (Alapterv szerint ott hagytuk volna bicikliinket Viktor egyik ismerősénél, míg bakancsostúrázunk.)

Főként Viktor bölcs szavára hallgatva úgy határoztunk, hogy nem kísértjük tovább a sorsot az autópályán, így bár egy jódarabig az (egyirányú) felhajtósávon a forgalommal szemben haladva (majd jópár km-en keresztül a tilosban járva a főúton), de visszafordultunk. Vác szélén - épségben - ismét rátértünk a kerékpárosok számára épített útra, majd Verőcén vásárolva és Kismaroson áthaladva szép lassan befutottunk Nagymarosra.

A Fellegvár a Duna túlpartján
Nagymaroson találkozás a cserkészekkel
A ferde alapú sátrunk

Nagymaros vasútállomásán megkaptuk a 17-es túra kezdőpecsétjét, majd nekiindultunk bringáinkkal egy alkalmas helyet keresni táborverésre. A város egészén átvágtunk, majd a nagy meredekségű utcákon bringáinkkal keresztüljutva a város határában beértünk az erdőbe. Ott még haladtunk párszáz métert, míg találtunk egy megfelelő területet sátorállításra és lepihenésre. Az úttól jópár 10 méterrel feljebb levő helyre felszenvedtük cuccainkat, majd felállítottuk a sátrat, és tüzet raktunk, hogy szalonnázhassunk egyet. A 2 csomag szalonna megsütése és elfogyasztása közben legurítottuk a jól megérdemelt 2-2 üveg sörünket is, majd lassan nyugovóra tértünk.

Sikerült olyan szerencsétlenül helyet választanunk, hogy az éjjel folyamán többször is felkeltünk, hogy kiinduló alvóhelyünkre visszaküzdjük magunkat: ugyanis a sátor a lábunk felé lejtett, és mint megtapasztaltuk a polifoam-on tökéletesen csúszik a hálózsák külseje... Mindenesetre a kalandos éjjel után viszonylag frissen keltünk. Reggeli feladatként összecsomagoltunk és egy bokorban eldugtuk, levédtük, és lekötöttük biciklijeinket és otthagyandó cuccainkat. Majd egy kávé elfogyasztása után megkezdtük az Országos Kéktúra 17-es szakaszát.

17. OKT

A 17-es OKT szakaszt Nagymarosról kezdtük, és Nógrádon fejeztük be. Útközben végighaladtunk a Börzsöny déli részének legszebb részein és legmagasabb csúcsain, a Nagy-Hideg-hegy előtti durva emelkedőn megszenvedtünk az előrejutással, a csúcs után pedig az éjjeli heves esőzéssel; másnap meghódítottuk Csóványost, majd egy hosszú szántóföldes részen túljutva elértük a Nógrádi vasútállomást.

Leírás hamarosan

18. OKT eleje és út a vasútig

Ott céljaink szerint folytattuk utunkat, és teljesítettük a 18-as OKT szakasz első részét is Magyarkútig, bár egy durva eltévedés pár szürkemarha és azok gazdája miatt majdnem felülírta eredeti terveinket.

Leírás hamarosan

Utolsó nap - bringával hazáig

Magyarkút után a sötétben haladva Verőcére értünk, ahonnan vonattal tértünk vissza Nagymarosra, majd onnan a nem messze lévő első napi táborhelyünkig. Gyorsan leellenőriztünk bringáink épségét, majd egy gyors, de stabil sátorverés után álomra hajtottuk fejünket.

Reggel, indulásra készen
Reggeli Nagymaroson
Vácott, a komp közelében

Másnap (utsó nap) rendszereztük felszerelésünket, majd hazaindultunk. Nagymaroson a Dunaparton megreggeliztünk, majd egyhuzamban letekertük Vácig a 20 km-es szakaszt.

Ott némi pihenés után ismét nekiveselkedtünk, majd még két helyen szusszantunk egyet hazáig, Gödön és Dunakeszin.Később a Váci úton váltunk el egymástól valahol az Északi vasúti összekötő híd és az Árpád híd között, az aznapi 51,6 km után.

Tökéletes túra volt. Tökéletes.

ViktorAndrás

| www.turaoldal.hu | 2011-2017 | Végh Viktor, Koczog András | Minden, ami Túrázás, Túlélés, Természet | info@turaoldal.hu |