Függőágy vs. sátor

Az elmúlt évek alatt szerencsére többször volt lehetőségünk a szabad ég alatt tölteni az éjszakát, élvezni a természet éjszakai kisugárzását is. Hol sátorban aludtunk, hol sátor nélkül a földön, de volt mikor alvás nélkül túráztunk éjjel is. Idővel elgondolkodtunk a lehetőségeken, hogy hogyan is lehetne a sátrazással járó ´problémákat´ leegyszerűsíteni, főképp a 2-3 személyes sátor tömegére helyfoglalására gondolva. Ezek egy 4-5 napos túra folyamán nem elhanyagolható tényezők, amikor a többnapi élelem jó részét is a hátunkon kell cipelni.

Létrehozás dátuma: 2014.06.19.
Utoljára módosítva: 2019.06.19.
Írta: András,
   » Természet    » Túrázás    » Ötletek, trükkök

Függőágy vs. sátor

Túrafüggőágy ponyvával és anélkül

A túrafüggőágy egy nagyon hasznos találmány, remekül lehet vele helyettesíteni a sátrat. Mi poplifoammal és hálózsákkal használtuk tavasz közepén, és megfelelt elvárásainknak, bevált. Viszont van két nagy hátránya a sátorhoz képest. Egyrészt az ára (~30ezer forint volt a két függőágy az összes kiegészítővel; később részletezem), másrészt pedig a felállítása. Magát a függőágyat felkötni üzemkésszé nem bonyolult, egyetlen perc alatt megvan. Az elpakolása sincs több. Viszont az esővédő ponyvát kifeszíteni fölé már több idő, és az elpakolása is. Olyan 20-20 perc a felállítás és az elpakolás. A sátor talán egy kicsit kevesebb.

Ha nem kell esőre számítani, így a ponyvát nem kell fölé varázsolni, akkor egyértelműen a túrafüggőágy mellett döntenék én. Viszont a ponyva nem baj, ha ott van, pl. mikor ránk szakadt az ég a tavaszi túránk során többször is, akkor másodpercek alatt elővettük és magunkra terítettük. Anélkül nem igazán fogadnék, hogy száraz bőrrel megúsztuk volna… De most akkor nézzük meg a számokat, majd a pro-kontra érveket. A két függőágyat hasonlítjuk össze a 2-3 személyes sátorral.

Sátor (2,5 - 3 személyes) Függőágy (2 db)
Tömeg 3-5 kg 2×600g (függőágy) + 2×700g (ponyva)
+ ~200g (kötelek, kampók)
2,8 kg
Térfogat Mindenképp sok helyet foglal A ponyva a polifoamba csavarható
A függőágy egy harmad hálózsáknyi helyen elfér
Idő Felállítani és lebontani is kb. 10 perc Ponyva nélkül a felállítása és leszedése is 1-2 perc
Ponyvával együtt akár 10-10 perc is lehet
Ár 10-30 ezer Ft ~30 000 Ft *
(Bár manapság már vannak egész jó függőágyak párezer forintért)
Egyéb
előnyök
Teljesen zárt
Minden felszerelés bevihető biztonságban
Megfelelő hálózsákkal télen is használható
A ponyva része esővédőként is használható napközben
1 perc alatt feltehető, így egy rövid pihenő alatt is használható
Több darabból áll, így könnyebben elosztható a felszerelés
Nagy esők esetén sem ázik el semmi, mivel minden a levegőben van
Egyéb
hátrányok
Sík terület kell hozzá
A sok cövek kemény talajon nem szúrható le
Egyenetlen vagy ferde talajon elég kényelmetlen
Erdős rész kell hozzá
Télen kevéssé praktikus
Nagyobb táska nem vihető be, csak felakasztható mellé
Kell 1-2-3 éjjel, hogy ´megtanuljunk´ aludni benne
A szúnyogháló lévén a rovarokat is gond nélkül távol tartja
Polifommal használható kényelmesen
Megfelelő módon és helyzetben használva kényelmes hálóhely

* A két függőágy, ponyvák, kötelek és kampók együttes ára.

A függőágyat a fuggoagy.hu oldalról rendeltük, darabját 11 900 Ft-ért. A photoline weboldaláról származik a 2 db 3×4 m-es takaróponyva (1290 Ft/db) és a szükséges 30 m kötél (1590 Ft). A 2×2 db kampó árára nem emlékszem, pár 100 Ft körül vannak.

Összességében azt gondolom, hogy a függőágy elsősorban nyáron jó, mikor nem kell esőre számolni, de tavasztól őszig gond nélkül használható a ponyvával. A takaróponyva pedig sokmindenre alkalmazható, így a felszerelésünk tartozéka is lehet, függőágy nélkül is.

Viktor kényelmesen elhelyezkedve

Most pedig pár szóban összefoglaljuk az első tapasztalatainkat. A túrafüggőágyainkat a tavasz legesősebb hétvégéjén próbáltuk ki, egy 4 napos túra alatt, a Dél-Dunántúlon, az 1. DKT keretein belül.

Szerda este utaztunk le Szekszárdra, délután érkezett le a vonatunk. Aznap alig 1-2 órát tudtunk menni, mivel kora este ránk szakadt az ég. Szerencsére ott volt nálunk a ponyva, villámgyorsan bebújtunk hát alá a dombgerincen az erdős sáv szélén, a gyümölcsös mellett. Ott, alatta ülve vártuk ki a vihar végét, kb. 30 percet töltöttünk alatta. Miután nagyjából elcsitult és beállt a konstans csöpörgélő eső, kerestünk egy nem túl messze lévő, alkalmas helyet. Az akkor még egyben lévő 40 méter kötelet (10 métert tartaléknak vittünk) feldaraboltuk a megfelelő méretű szálakra, majd az első ponyvát gyorsan kifeszítettük megunk fölé tetőszerűen, magasra.

Alatta már teljesen védve voltunk az esőtől, lehetett kipakolni a cókmókunkat, és előkészülni a vacsorához, és lefekvéshez. Kifeszítettük mellé a másik ponyvát is, majd felkötöttük a két függőágyat a megfelelő helyekre. A függőágyakkal semmi nehézség nem volt, igen egyszerűen a helyükre kerültek. A ponyvák sem okoztak különösebb nehézséget, csak a megfelelő fákat kell körültekintően kiválasztani, hogy le lehessen kötni a négy sarkát. Gumipókok segítségével lehet korrigálni a nem megfelelő feszességű pontokon, úgyhogy gond nélkül el lehet készíteni a függőtábort. A későbbi éjjeleken is a ponyva felrakása vette el a legtöbb időt, anélkül 1-2 perc lett volna az egész munka.

Első éjszaka az alvás meglehetősen pocsék volt. Viktor nem találta meg a megfelelő pozíciókat, én meg majd megfagytam a hálózsákomban. Azt is hozzá kell tenni, hogy a lefekvés is kész akrobatika. Beszállni a függőágyba és behúzni a szúnyogháló cipzárját igen egyszerű, de ott benn felvenni a hálózsákot már hosszú percek munkája.

A hálózsákfelvétel a többi éjjelen is körülményes volt, viszont az alvás minősége a 3 éjszaka folyamán hatványozottan javult. Én a második éjjeltől bevittem magam alá a polifoamot, és kicsit sem fáztam utána, illetve Viktor is megtapasztalta, hogyan lehet egyenes háttal aludni a függőágyban, kényelmesen, akár minimálisan forgolódva is. Lényegében harmadik éjjel már fázás nélkül, kényelmesen aludtunk.

A fenti okok miatt javaslom, hogy legalább egymás után minimum 2 éjjelen keresztül aludjon mindenki a függőágyban, mivel egy használat után könnyen meg lehet utálni. De az ember gyorsan alkalmazkodik, és ha megtanulja rendeltetésszerűen használni, utána már egyértelműen kényelmes is lesz a függőágy.