Vadrózsa 50 TT » 2018.09.01.

Vadrózsa teljesítménytúra a Mátrában

Viktor ez alkalommal Bazsival túrázott, együtt teljesítették az 52 km-es távot a kellemes későnyári időben.

Szint: +2015 / -2015 m
   » Gyalogtúra    » TT

Tájegység: Mátra
Túra ideje: 2018.09.01.
Táv és szint: → 51.9 km ↗ 2015 m ↘ 2015 m
Túra útvonala: Rózsaszentmárton, Kopasz-oldal, Somlyó-hegy, Széles-kő, Hármashatár, Eszter-forrás, Szurdokpüspöki, Muzsla (805m), János-vára, Lapos-tanya, Eszter-forrás, Nagy-Hársas, Hármashatár, Pincék, Rózsaszentmárton
Infó, ötlet: - Viktor Bazsival kettesben teljesítette a távot
- kellemesen meleg túraidő volt
- tökéletes szervezés

(több) + »
Házikecske
Kockás sikló
Hegyi ganéjtúró

Túra leírása

Az ősz első napján (kötekedőek kedvéért a naptári ősz első napján) a Vadrózsa 50 elnevezésű tt-t teljesítettük Bazsival. A hajnali 5 órai kelést, egy hajnali 3 órai ébredés előzte meg: a kettő között egy két órás ágyban forgólódás tevékenység zajlott. Félkómás állapotban csomagoltam össze a szükséges dolgokat a túrára: kaja, pia meg egyebek.

6 óra után nem sokkal indultunk útnak, útközben felszedtük Anikót (persze csak kocsival ), és már robogtunk is a Mátra felé. A rajt Rózsaszentmárton déli részéről, a gyönyörűséges E303-as kotrógéptől indult. Miután megcsodáltuk ezt a böszme nagy monstrumot, 8:20-as indulással nekivágtunk az 52 km teljesítésének.

Somlyó-hegyről

A start után találkozunk még Anikóval, elbúcsúztunk tőle, majd nekivágtunk a távnak. Az aszfaltúton indultunk el, majd egy földúton jobbra kanyarodva, kicsit kellemesebb terepre értünk. Az első (feltételes) ellenőrzőpontot meglepően hamar elértük, még szinte el sem indultunk, máris ott termett előttünk. A második EP a Somlyó-hegy tetején volt. Ide még boldogan baktattunk fel, a 2000 méter szintemelkedésből 250 métert letudva. Még vidámak voltunk, és fiatalok.

A lent elterülő faluról (ami a térképet nézve Apc lehetett) készítettünk néhány fotót a kereszt mellől. Ezen a szakaszon még az előző napi ´lefele kocogunk, felfele megpróbálunk nem megdögleni´ taktikát követtük, és hamar el is értük Széleskő pecsételőpontot (amit egész túrán Szeleskőnek olvastam), és mellette található kis tavacskát. Egy meredek emelkedő után a tavat felülről is megnéztük. Ezen a szakaszon egészen Eszter-forrásig egy bringás csoporttal előzgettük felváltva egymást...

Széleskő

Hát hiába, itt még baromi gyorsak voltunk. Sőt, annyira jó volt a tempónk, hogy a 10 óra alatti teljesítést számolgattam fejben (ó én naiv). Eszter-forrásnál reggeliztem meg: az EP-n szerzett alma, plusz az otthon csomagolt szendvics kombó adott némi energiát a folytatásra. Szurdokpüspökit egy műúton értük el, majd áthaladva a falucskán indultunk el a túra legmeredekebb szakaszának meghódítására. A falu szélén álló pincéknél feltöltöttük a kulacsainkat, erre nagy szükség volt a szép napos és meleg idő miatt. Valahol a Kis-Koncsúr felé félúton, hátulról 2 futó köszönt ránk. Nem kis meglepetésünkre egyikük Anikó volt, aki a fájós lába ellenére bevállalta az 50-es távot. Így ért utol minket, és száguldott tova. Felfele. 30 fokban. A másik srác Csipi volt (alias Takács Csipi Krisztián). Takács Krisztián Csipiről csak annyit (aki nem ismerné), hogy egy igen zorkó terepfutó/futó/teljesítménytúrázó, aki ezen sportágak élmezőnyében versenyez.

Muzsla

Mi tartottuk a saját -2 km/h-s tempókat, de valahogy így is felértünk először a Kis-Koncsúrra, majd a Nagy-Koncsúrra, végül a Muzslára. A gerincen haladva végig kellemes kilátásban gyönyörködhettünk. A nap nem viccelt, de a folyadékkal is spórolnunk kellett. A Muzsla-nyeregnél ismét Anikóval és Csipivel találkoztunk, akik egy eltévedés miatt ismét megelőzhettek minket . A következő ellenőrzőpontig szinte végig lefele kellett mennünk. Egy részen IGENCSAK lefele: itt a turistaút deriváltja közelített a mínusz végtelen felé... De ezt is túléltük, és az ellenőrzőponton vígan öntöttem magamra a sót. Csipi (mivel újra utolértük őket) meg is kérdezte, hogy hol a tequila. Erre elmagyaráztam, hogy miért nyalogatja a vén Viktor a sót: erős fejfájás tört rám a Muzslára menet, amit a sóhiánynak tudtam be elsőre. Csipi mondta, hogy valószínűleg inkább a vízhiány okozza.

Koncsúr-hegyek lentről

Ittunk és ettünk az EP-n, tiszta terülj-terülj asztalkám fogadott minket: a gumicukros paradicsom nagyon ízlett, de mellé még egy nutellás kenyeret is benyomtam. Nyami. A frissítés után felmásztunk a Tilalmas-tetőre, majd visszamásztunk Eszter-forrásig (igen itt már jártunk). Útközben egy eltévelyedett turistával, Ádámmal ismerkedtünk össze. A forrástól sajnos ugyanazon az aszfalt úton kellett ugyanazon Szurdokpüspökibe elmenni, amit már egyszer megtettünk. Utolsó kihívásként a Nagy-Hársas csúcsára caplattunk fel, de itt már erőnk végén jártunk: a csúcs előtt többször is meg kellett állni szusszani.

A Nagy-Hársas (amin egy nem megmászható geodéziai torony áll), meghódítása után javarészt lefele vezetett az utunk. Itt már éreztem a talpam, illetve a kedvem is egy kicsit a ´mikorleszmárvégebazdmeg´ hangulatú volt. Szerencsére az utolsó EP adott egy kis erőt a maradék szakasz leküzdésére: a szervezők a víz és szörp mellett borral is kínálták a fáradt turistákat, és én el is fogadtam egy-két pohárral. Kedvderítőnek kiváló volt! Végül 11:43-as idővel értünk célba. Meleg és hideg étel is várt minket az E303-as kotrógép mellett, amit a távolban cikázó villámok fénye mellett tömtünk magunkba.

Összességében nagyon kellemes túra volt... sikerült elfáradni . A szervezőknek nagy pacsi, kiváló volt minden, a frissítésre sem volt panasz. Egyedüli bánatom, hogy a Szurdokpüspöki előtti 2-3 km-es aszfaltutat kétszer is meg kellett tenni, de ez 50 kilométeren belefér.

Remélem jövőre is itt lehetek/lehetünk ezen a túrán!